Ovde ste
Home > Ekonomija > Gorka vest za slatkoljupce: okolada moda vie nee biti tako slatka

Gorka vest za slatkoljupce: okolada moda vie nee biti tako slatka


Jamusukro/Akra — Kockica mnogima omiljene poslastice, okolade, uskoro bi mogla biti znatno skuplja.


Izvor: tportal.hr

Foto: Depositphotos, goir

Foto: Depositphotos, goir

Ova ne ba najsrenija informacija proizilazi iz nedavne objave o moguem udruenju dva najvea svetska proizvoaa kakaa. Naime, Gana i Obala Slonovae, iz kojih dolazi gotovo dve treine svetske koliine kakaa, ve neko vreme pregovaraju o stvaranju udruenja pod nazivom COPEC (Cocoa Producing Countries).

Vlasti dve zapadnoafrike drave smatraju da e upravo stvaranjem svojevrsnog kartela uspeti da podignu cenu kakaa i samim time poveaju zaradu od uzgoja.

Kako prenosi Tportal, ova vredna sirovina dolazi s malih porodinih gazdinstava, od kojih zrna kakaa po cenama koje odreuju drave, potom otkupljuju prekupci koji ih na veliko prodaju vlastima koje ga dalje plasiraju globalnim preprodavaima.

Tona kakaovog zrna na tritu ovih se dana prodaje po ceni od oko 2.500 dolara, dok se vrednost svetske prodaje okolade procenjuje na vie od 100 milijardi dolara od ega Gana i Obala Slonovae godinje uspevaju da zarade tek oko etiri milijarde. Kako bi poveali zaradu uzgajivaa, koji esto ive i ispod granice siromatva, vlasti Gane i Obale Slonovae odluile su da e od oktobra, kada poinje nova uzgojna sezona, na trenutnu trinu cenu naplaivati dodatnu premiju od 400 dolara, to znai da bi zrno kakaa moglo da poskupi za oko 15 odsto.

U pregovorima s predstavnicima konditorske industrije prolog leta dve drave su predlagale da se na tritu formira minimalna cena, od 2.600 dolara za tonu, no preraivai su odbili predlog tvrdei da bi takva praksa stvorila haos na tritu i da dovodi do netransparentnosti. Umesto toga, preraivai znatno lake izvodljivim reenjem smatraju dodatnu premiju na trinu cenu.

Novu premiju podrali su i vodei proizvoai slatkia, a meu njima je i vajcarski preraiva kakaa Barry Callebaut, i ameriki Mars. Slinog je stava i Mondelez, meu ijim se brendovima nalaze Milka i Toblerone. Oni smatraju da je naplata premije “pravilna odluka”.

No, uprkos potporama vodeih proizvoaa, veina ih istie kako e se spomenuto poskupljenje najvie odraziti upravo na potroae. To je potvrdio i Barry Callebaut koji navodi da s veinom svojih kupaca ima ugovore koji se temelje na trinoj ceni uz dodatak mare, te da e se upravo zbog toga novi trokovi jednostavno prebaciti na konditore i potroae.





Source link

Aplikacija za prevoz Uber Srbija

Slični

Оставите одговор

Top