Ovde ste
Home > Kultura > Rutina je najveći otrov za umetnost

Rutina je najveći otrov za umetnost


“Mi govorimo u sopstveno ime. Zašto? Jer nam je dosta onoga što moramo da trpimo u ovom pozorištu”, navodi se u opereti „Vitezovi Lake male“ u režiji Andraša Urbana.

U pozorištu „Deže Kostolanji“ večeras (18.30) je prvo izvođenje subotičke gala operete „Vitezovi Lake male“ u režiji Andraša Urbana, a glumačka ekipa najavila je predstavu u kojoj „pokušavaju da stanu na kraj torturi i ponižavanju u svom teatru“.

andras urban

Foto: Biljana Vučković / RAS Srbija

andras urban

– Mi govorimo u sopstveno ime. Zašto? Jer nam je dosta onoga što moramo da trpimo u ovom pozorištu. Dojadilo nam što smo marionete, obezvređene i protraćene egzistencje bez ikakvog poštovanja domovine, vere i društva. Jer više nećemo da trpimo postupanje, samovolju i umetničku perverziju koja se ovde odvija. Nećemo više da trpimo ljudsko i stvaralačko ponižavanje, stavljanje u ranjiv položaj. Ne možemo više da potpomažemo potpuno slamanje naše kulture i moralnog sistema. Tome je kraj! Svi smo mi po pet godina išli na fakultet da usvojimo sva znanja glumačkog zanata, da kao Talijini monasi služimo ovom uzvišenom pozivu. Nemamo šta da izgubimo. Već su nam sve oduzeli – glasi insert Urbanove operete.

Urban kaže da je radni naslov predstave bio „Sindikat“ i da se u njoj gumci pozorišta sindikalno organizuju da bi ostvarili ciljeve i skinuli jaram njegovog terora, terora Andraša Urbana, vlasti, javnog mnjenja i main-stream razmišljanja. To će dovesti do raznih zapleta i komičnih situacija.

– Opereta je vrlo popularna forma, naročito u mađarskom kulturnom miljeu. Ne bavim se žanrom, niti me zanima, niti mislim da je to bitno pitanje, nego se žanr koji koristimo rodio tokom probnog procesa, naravno sa našim predhtenjima da idemo u pravcu varijetea i operete. Došli smo do neke praoperete. Opereta u drugoj polovini 19. veka je počela da se rađa kao vrlo slobodarska forma, sa ironijom, čak i cinizmom, sa političkim provokacijama bez usluživanja kako smo danas navikli – kaže Urban.

andras sa probe operete u pozoristu deze ostolanji

Foto: Biljana Vučković / RAS Srbija

andras sa probe operete u pozoristu deze ostolanji

Podseća da je tek kasnije došlo do takmičenja autora i kompozitora u pravljenju što površniije muzičke predstave koje nisu ni o čemu. Urban kaže da operete tako uglavnom i doživljavamo, da su “trala-la”, ali napominje da njegova predstava nije takva.

– Ovo je dva sata esencijalnog pevanja, plesanja, umora. Nadam se, naravno i bolnih situacija, na svoj ironičan način. U predstavi se na videu uključuje i Marta Bereš, Arpad Mesaroš, Imre Mikloš Elek i Emeša Nađabo – najavio je poznaati reditelj.

Poručuje da je jako bitno povremeno izaći iz svoje komfort zone.

– Rutina je najveći otrov za umetnost. I to bi značilo ovo propuštanje ograničenja. Ali i pitanje je o čemu mi možemo govoriti. Nas u pozorištu, kao i novinare, stiže cenzura, a predstavljamo to kao da je normalno. Imamo jednu scenu koja se bavi cenzurom. Bavimo se teatrom, a i u ovom trenutku vidite bizarnu situaciju što se subotičkih pozorišta tiče. Imaju i imamo jednu zgradu koja se sada već gradi u nedogled i mislim da nemaju pojma šta će sa njom da urade. Mislim da je to istina, ali to je samo primer, a da ne pričam u kakvim uslovima su radili i rade glumci Narodnog pozorišta. To je strašno, a mi smo sa opremom koja nije bog zna šta postali vrhunsko mesto zato što imamo čiste tuševe. Setimo se vremena kada je Ljubiša Ristić radio u Subotici i kada su se okupljali odbori i razmatrali da nam treba pozorište, samo niko ne zna kakvo, a svi se prave da znaju i vrlo su nezadovoljni – rekao je Urban.

U predstavi ima 15 songova, od kojih je deset komponovao Arpad Serda, za pojedine je Urban dobio odobrenja autorskih agencija, dok narodne pesme koje će publika čuti ne podležu pitanju autorskih prava.

Glumac Boris Kučov smatra da je jako bitno, s vremena na vreme, da glumci i pozorišta reaguju na sami sebe.

– Opereta je dobar način da damo refleksiju na sami sebe i da se izrazimo. Kroz operetu možemo mnogo stvari da isprobamo koje do sada nismo radili i bitna je stanica našeg života kada pokušavamo da kroz ples, humor i sjaj izražavamo mišljenje.

Igraju Dina Dedović Tomić, David Buboš, Gabor Mesaroš, Boris Kučov, Andrea Verebeš, Blanka Horvat, Timea Filep kojaaa je i koreografkinja. Arpad Serda je kompozitor. Kostimografkinja je Marina Sremac, dramaturzi su Tamaš Olah i Kornelija Goli, a saradnica za grafičku izradu je Viktorija Kresanko.





Izvorni link

Aplikacija za prevoz Uber Srbija

Slični

Top