Stranica
Home > Auto > Auto test: Seat Leon Cupra sportsko srce u porodinom automobilu

Auto test: Seat Leon Cupra sportsko srce u porodinom automobilu


Nema mukarca koji nije poeleo da svakodnevno vozi pravi sportski auto a da mu istovremeno omoguava komfor porodinog automobila. Jedan takav primerak je pred nama – Seat Leon Cupra.



Tekst – Aleksandar Bursa; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

Svaki evropski proizvoa koji dri do sebe ima visokoperformansni hebek u svom portfoliju. Najpoznatiji je svakako Golf GTI, koji je predvodnik ove klase jo od svog pojavljivanja 1976. godine.

U meuvremenu su se pojavile i najbre verzije glavnih konkurenata. Snaga je rasla do te mere da je pogon na sva etiri toka postao manje-vie standard.

Tako je sada pravi izazov napraviti auto ekstremne snage sa prednjim pogonom.

Seat Leon Cupra: zapremina 1984 ccm;  213 kW (290 KS) pri 5400-6500 o/min; maks. o. mom. 380 Nm pri 1950-5300 o/min

Seat Leon Cupra: zapremina 1984 ccm; 213 kW (290 KS) pri 5400-6500 o/min; maks. o. mom. 380 Nm pri 1950-5300 o/min

Seat Leon Cupra je sa svojih 290 KS iz 2.0 TSI motora (do skoro je imao 300, ali su Euro 6d-Temp standardi neumoljivi) jedan od najsnanijih serijskih modela na svetu koji pokreu samo prednji tokovi.

Od njega je jaa, na primer, Honda Civic Type R i to za dvadeset „konja“, ali kod nas kota desetak hiljada evra vie. Inae, u ponudi je i karavan verzija Leon Cupra, koja je zadrala snagu od 300 „konja“, a ima i pogon na sva etiri toka.

Dimenzije (duina/irina/visina): 4281/1816/1435 mm. Meuosovinsko rastojanje: 2631 mm

Dimenzije (duina/irina/visina): 4281/1816/1435 mm. Meuosovinsko rastojanje: 2631 mm

Leon Cupra je specifian po mnogo emu, izmeu ostalog i po tome to je izgledom vrlo neutralan; ne istie se nikakvim prenaglaenim sportskim detaljima.

Na prvi pogled, ovo je sasvim obian hebek, sa veim tokovima i ponekim spojlerom. Slino je i u unutranjosti. Sportska nota je vrlo umerena i odmerena, tako da na prvi pogled deluje da je ovo standardan automobil sa diskretnim sportskim detaljima u vidu izraene bone podrke na seditima.

Otprilike, ni na kraj pameti vam ne bi bilo da je ovo jedan od najjaih serijskih automobila dananjice sa prednjim pogonom.

Na drugi pogled, Leon Cupra je zapravo potpuno drugaiji auto od standardnih, pa i „FR“ verzije. Za poetak, nii je za 25 milimetara.

Alu felne prenika 19 ina su standard i ne viaju se esto u ovoj klasi, ba kao i velike crvene kone eljusti sa natpisom „Cupra“.

Pozadi su ugraeni specijalni spojleri koji imaju pre svega aerodinamiku funkciju a tom cilju je izmenjen i prednji branik.

Kada otvorite vrata, stiu novi dokazi da ovo nije standardan Leon. Aluminijumski pragovi imaju svetlei „Cupra“ znak, a tu su i sedita presvuena alkantarom, sa istoimenim logoom utisnutim u gornji deo naslona.

Tapacirunzi u vratima su takoe u alkantari, a ako u auto prvi put sedate uvee, prizor je jo atraktivniji zahvaljujui LED ambijentalnom osvetljenju u vratima i u predelu nogu.

Otprilike, tu prestaju estetske razlike u odnosu na standardne verzije, izuzev zaseenog volana sa „Cupra“ logotipom koji se nalazi i pored ruice DSG menjaa.

Seat je Leonu Cupra namenio nekoliko modova vonje – „Comfort“, „Sport“, „Cupra“ i „Individual“. Prvi je predvien za svakodnevnu vonju, pa smo auto zapoeli ba u ovom standardnom reimu.

Motor je iznenaujue tih; ler-gas je na oko 700 obrtaja. Obrtaji se ne podiu znaajno ak ni u vonji – DSG menjaa vrlo rano menja brzine.

Prilikom umerenih ubrzanja promene brzina se niu neuobiajeno brzo, tako da je pri 60 km/h Cupra ve u estom stepenu prenosa.

Auto je neverovatno pitom i uglaen sa svojih 290 „konja“ a u prilog tome ide i injenica da se promene stepena prenosa obavljaju ve pri neuobiajeno niskih 1900 obrtaja.

Ovako neto ne bi izveo prosean voza sa manuelnim menjaem, pa je prednost DSG-a u samom startu oigledna.

Prtljanik:  380 l

Prtljanik: 380 l

I zaista, svakodnevna vonja je pravo uivanje; nema nikakvih trzanja, neprikladnih reakcija sistema ubrizgavanja.

Ponaanje Leona je vrlo predvidivo tako da vozau uliva maksimalno poverenje, ak i kad se pedala gasa pritisne snanije.

Auto sa neverovatnom lakoom ubrzava i to iz trenutnog stepena prenosa, bez potrebe da vraa koju brzinu nie.

Tolika rezerva snage i obrtnog momenta je neto to iznenauje i automatski razvlai osmeh na lice svih prisutnih u automobilu. Jo vee iznenaenje predstavlja vrlo meko podeeno ogibljenje za ovako sportski auto.

Nema izbijanja bubrega i neprijatnih situacija; tavie, tek je za nijansu tvru od prosenog hebeka sa devetnesticama, pa moe da se koristi ak i kao jedini auto u porodici. Sa prtljanikom od 380 litara i prostranim zadnjim seditima bez problema moete i na more.

Pri 130 km/h motor se „vrti“ na povienih 3000 o/min i tada troi oko 8,5 l/100 km, to je u rangu sa doskoranjim atmosferskim motorima zapremine 1.6 litara.

„Mala“ razlika je u tome to kada u Cupri pri toj brzini „patosirate“ papuicu gasa, deava se scena ravna onoj pri davanju punog gasa avionskim motorima pred poletanje – putnici ostaju u neverici koliku G silu moe da stvori ovakav auto.

Pri svemu tome smo i dalje u „Comfort“ modu, a s obzirom na intenzitet ubrzanja javljaju se i propratni efekti kojima je zaista teko odoleti – uveno roktanje iz auspuha koje oduevljava i one koji su inae ravnoduni prema sportskim automobilima.

Naravno, ovi zvuni efekti nisu sluajni. Konstruktori su ih isprogramirali tako da se u odreenim situacijama ubrizga mala koliina goriva u izduvni sistem kako bi se simulirala detonacija nesagorelog goriva kod nekadanjih sportskih automobila.

I taman kad smo pomislili kako su snana ubrzanja prevazila sva oekivanja, prebacili smo selektor reima rada u „sportski“ mod.

To se obavlja tasterom smetenim iznad komandi klima-ureaja. Ler-gas sada se poveava na 1200 obrtaja a motor postaje spreman na trenutnu reakciju.

Osim oekivanog zadravanja viih obrtaja i otrije reakcije na komandu gasa, Leon je postao za nijansu ali ne preterano tvri, sa gotovo potpuno eliminisanjem „plivanjem“ preko pregiba.

Uz ukruivanje amortizera i stabilizatora, volan je postao direktniji a elektronska blokada diferencijala je potpuno promenila karakter. Pritiskanjem gasa do kraja, otkrili smo i zato.

Sve to smo do sada mislili o fantastinim ubrzanjima Leona Cupra palo je u vodu. „Sport“ mod nam je otkrio pravi karakter ovog brutalno brzog automobila, iji se prednji tokovi otimaju do te mere da ak i uz pomo silne elektronike i blokade diferencijala morate vrsto da drite volan u rukama kako se stvar ne bi otela kontroli.

Ovo definitivno nije auto za neiskusne, pa ak ni za prosene vozae. Neverovatno je kako se elektronika bori da svih 290 „konja“ i 380 njutn-metara prenese na podlogu.

To je momenat kada shvatate da ima pedesetak „konja“ vika u odnosu na mogunosti prednjeg pogona, pa ne udi sav ovaj sportski setap i veliki prenik tokova sa gumama dimenzija 235/35 R19 koje su na granici prijanjanja pri punom gasu.

Za one koji vole manuelnu promenu brzina tu su tasteri na volanu. Mi smo ih koristili uglavnom za koenje motorom, s obzirom da je automatika dovoljno inteligentna da udovolji zahtevima u „Comfort“ reimu.

Sportski mod je ve prilino specifian; menja je isprogramiran tako da brzine menja vrlo kasno, na preko 4000 obrtaja, ak iako je pedala gasa tek neno pritisnuta.

Sa punim gasom brzine se menjaju praktino na limiteru obrtaja. Inae, sportski mod menjaa moe da se odabere i na standardni nain kao i kod svih drugih modela, dok ste u D reimu – jo jednim kliktanjem ruice unazad, bez potrebe da ulazite u meni preko tastera.

Nain na koji najbri Leon menja karakter je neto emu je nemogue odoleti i ne poeleti da ga imate u sopstvenoj garai. Istovremeno miran, tih i uglaen a kada zatreba, pretvara se u pravi trkaki auto, spreman da u svakom trenutku izae na stazu.

Za te situacije namenjen je trei reim – „Cupra“, koji potpuno iskljuuje ESP i vozau na milost i nemilost preputa svih 290 „konja“.

Neverovatno je sa kakvom lakoom Leon Cupra u potpunosti menja karakter. Osim fantastinih performansi i uglaenosti u svakodnevnoj vonji sa prilino mekim oslanjanjem za jedan sportski auto, podjednako fascinira njegova neupadljivost.

Zavrna obrada i materijali nisu ba kao kod Golfa, ali u ovoj top verziji zaista nema ta da mu se zameri. Istina, verzija sa DSG menjaem je 1.500 evra skuplja, tako da moe da se nabavi za oko 30 hiljada evra.

Moda na prvi pogled deluje da je to dosta para, ali kada uzmete u obzir da toliko kota malo bolje opremljen SUV sa prosenom motorizacijom i koliinom prostora tek neznatno veom u odnosu na Leon, ozbiljno moete da padnete u iskuenje da enu „prevarite“ priom da je ovo samo obian auto za svaki dan.

Sa malo veim tokovima. I malo jaim motorom.

Promena karaktera

Ogromna razlika u karakteru nastaje kada se promeni reim rada motora, ogibljenja i upravljaa pritiskanjem „Cupra“ tastera smetenim iznad komandi „klime“.

Po elji, moete da napravite sopstvenu konfiguraciju u „Individual“ modu.

„Cupra“ mod je rezervisan za vonju po stazi; ovde praktino da nema obuzdavanja motora elektronikom, a ESP je iskljuen. Podrazumeva se da su zvuni efekti pucanja iz auspuha na maksimalnom nivou.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog asopisa u Srbiji.

Seat Leon Cupra

zapremina motora 1984 ccm
snaga 213 kW (290 KS) pri 5400-6500 o/min
maks. o. moment 380 Nm pri 1950-5300 o/min
menja automatizovani, 6 stepeni
dimenzije 4281/1816/1435
meuos. rastojanje 2631 mm
prtljanik 380 l
rezervoar 50 l
masa 1431 kg
pneumatici 235/35 R19
maks. brzina 250 km/h
ubrzanje 0-100 km/h 6,0 s
prosena potronja 6,5 l/100 km
emisija CO2 149 g/km



Izvorni link

Slični artikli

Top