Stranica
Home > Auto > Hoe “i jare i pare”: Evropljani ele SUV, ali i niu emisiju CO2

Hoe “i jare i pare”: Evropljani ele SUV, ali i niu emisiju CO2


Prosena emisija ugljen-dioksida koju isputaju putnika vozila u Evropi je u porastu poslednjih godina, umesto da se smanjuje kako to zahtevaju najnovije ekoloke norme. Organizacije za zatitu ivotne sredine upiru prstom u SUV.



Foto: B92 (ilustracija)

Glavni krivac za suprotan efekat od eljenog je tendencija kupaca u Evropi da se sve vie okreu SUV/krosover automobilima, izvetava organizacija za zatitu okoline Transport & Environment (T&E) SUV vozila su generalno tea i via od putnikih automobila srednje klase, pa zato troe vie goriva i emitiju vee koliine ugljen-dioksida u atmosferu.

Rezultati koje je objavio T&E pokazuju da je koliina CO2 koju u atmosferu izbacuje SUV u proseku vea za 16 g/km u odnosu na konvencionalni putniki automobil iste klase.

Komfor vaniji od odrivog razvoja

Mercedes GLE plug-in hibrid (Foto: Mercedes - ilustracija)

Mercedes GLE plug-in hibrid (Foto: Mercedes – ilustracija)

Prodaja novih SUV vozila je u 2009. iznosila svega 7% od ukupnog broja novoregistrovanih automobila u Evropi, da bi 2018. skoila na ak 36%, a T&E predvia da e u 2021. dostii gotovo 40%.

Jedan od razloga za sve veu popularnost SUV modela predstavlja i starenje populacije u zemljama Evropske unije, smatraju u Asocijaciji proizvoaa i uvoznika motornih vozila RAI Association.

“Starijim kupcima je vie stalo do imida i komfora nego do odrivog razvoja”, kae portparol RAI Association.

“Oni preferiraju SUV vozila koja im svojim robusnim izgledom pruaju oseaj bezbednosti i u koja se lake ulazi zahvaljujui povienom odstojanju putnike kabine od tla.”

Rast popularnosti SUV automobila ima negativan uticaj na klimatske promene, ali pravi i probleme samim proizvoaima automobila. Naime, od naredne godine putnika vozila u proseku nee smeti da emituju vie od 95 g CO2 po km.

Poreenja radi, prosena emisija CO2 za SUV automobile trenutno iznosi oko 120 g/km. U sluaju da njihovi automobili prekorae emisiju od 95 g/km, proizvoai e morati da plate kaznu u iznosu od 0,95 evra za svaki gram vika, po vozilu.

Za velike kompanije koje godinje proizvode milione vozila, zbirna kazna bi mogla da se meri i milijardama evra, procenjuje RAI Association. Zato proizvoai automobila investiraju sve vie novca u razvoj tehnologija koje bi smanjile potronju njihovih automobila, a samim tim i CO2 emisiju.

Elektrini SUV Audi e-tron (Foto: Audi - ilustracija)

Elektrini SUV Audi e-tron (Foto: Audi – ilustracija)

Jedno od reenja su svakako automobili na hibridni ili isto elektrini pogon. Na evropskom tritu belei se rast popularnosi elektrifikovanih vozila, ali ova vrsta automobila daleko je manje traena od konvencionalnih SUV modela.

Vonja na elektrini pogon jo uvek nije toliko privlana za prosenog kupca automobila, istie RAI Association.

“To je delimino rezultat visokih maloprodajnih cena elektrinih automobila, iako proizvoai na njima i dalje imaju gubitke, zbog ega su prinueni da i dalje razvijaju i proizvode vozila na benzin i dizel gorivo.”

“Prodajom benzinaca i dizelaa, finansira se razvoj i proizvodnja automobila na elektrini pogon”, objanjavaju u toj asocijaciji.

Ipak, RAI Association smatra da SUV vozila mogu da budu ekonominija ugradnjom hibridnog pogona, to sve vie auto-kompanija i radi.

“U SUV modele je zbog njihove veliine lake smestiti pogonske baterije neophodne za elektrini ili plug-in hibridni pogon.”

Osim toga, potrebno je dalje ohrabrivati kupce da se opredeljuju za elektrina ili hibridna vozila, bilo kroz subvencije ili beneficije koje bi korisnici takvih automobila imali tokom eksploatacije vozila, smatra RAI Association.



Izvorni link

Slični artikli

Top