Stranica
Home > Auto > Prva vonja: Renault Clio 5 superstar

Prva vonja: Renault Clio 5 superstar


Ono to su superstarovi meu poznatim linostima, to je Renault Clio meu automobilima. Vole ga svi – ene i mukarci, stariji i mlai, siromaniji i bogati. Svaka grupa e lako pronai svoju omiljenu verziju Clia pete generacije.



Tekst – Aleksandar Bursa; Izvor – Auto Magazin; Foto – Auto Magazin

Nema mnogo modela na svetu koji mogu da se pohvale cifrom od 15 miliona prodatih primeraka. Meu njima je i Renault Clio, koji je na tritu skoro punih 30 godina. Veliku popularnost je stekao i kod nas, i to iz mnogo razloga.

Nova, peta generacija, u svakom pogledu je jo bolji auto, pa ne sumnjamo da emo ga na naim putevima i ulicama viati u jo veem broju.

Dimenzije (duina/irina/visina): 4050/1798/1440 mm. Meuosovinsko rastojanje: 2583 mm

Dimenzije (duina/irina/visina): 4050/1798/1440 mm. Meuosovinsko rastojanje: 2583 mm

Koliko je Clio 5 drugaiji od prethodnika, imali smo prilike da vidimo jo na sajmu automobila u Beogradu. Bio je zvezda ne samo Renault tanda, ve i auto-salona generalno.

Ipak, jedno je kada auto gledate a drugo kada ga vozite. Zato smo se uputili u Portugaliju, gde smo dobili prvu priliku da isprobamo nove motore ali i bezbednosne sisteme, meu kojima je i autonomna vonja drugog nivoa.

Po dolasku na Lisabonski aerodrom doekala nas je flota automobila u razliitim verzijama.

Kao i do sada, u ponudi e biti trocilindarski atmosferac zapremine 999 kubika sa 72 konjske snage.

Na mesto turbobenzinca od 90 „konja“ sa 899 kubika dolazi pomenuti motor od 999, ali sa turbom, tako da sada ima 100 KS i 20 njutn-metara vie, odnosno ukupno 160 Nm.

Za sada najsnaniju varijantu predstavlja 1.3 turbobenzinac, sa kojim smo imali prilike da se upoznamo u drugim modelima Renaulta.

U Cliu razvija 130 „konja“ i isporuuje se iskljuivo uz automatizovani sedmostepeni EDC menja sa dve lamele. Verujemo da e se uskoro pojaviti jo sportskija verzija od 160 KS, to je inae najvea snaga 1.3 motora.

Dizelai nekako odlaze u drugi plan, s obzirom da su namenjeni onima koji prelaze velike kilometrae.

Nisu planirani za ovu novinarsku test vonju ali smo iz prve ruke od strane inenjera dobili informacije da su dodatno unapreeni, ne samo u pogledu efikasnosti koja je na zaista vrhunskom nivou, ve i kada je re o tretmanu izduvnih gasova.

Pre svega, vodilo se rauna smanjenju emisije izuzetno otrovnih azotnih oksida.

Prtljanik: 391 l

Prtljanik: 391 l

Odmah primeujemo veliku novinu u gami – Clio sa oznakom „R.S. lajn“, koji stie kao zamena za dosadanji „GT lajn“. Pogaate, ima mnoge sportske detalje i najjai motor.

Obilazimo auto; deluje vee od prethodnika iako je, zapravo, krai za 12 milimetara. Otvaramo prtljanik da stavimo kofere. Taster bravice nije na dnu vrata gepeka, ve iznad tablice, na vrhu branika.

Renault kae da je zapremina gepeka poveana na 391 litar. Dva kabinska kofera staju bez problema.

Naravno, sedamo za volan „R.S. lajna“. Sportska sedita su neto tvra od standardnih i pruaju dosta bolju bonu podrku.

Ne moemo da odolimo a da ne prokomentariemo najvee novine u unutranjosti Clia. Povrine meke na dodir su zaista svuda. Proizvoa kae da su najvee u klasi. Uopte ne sumnjamo u to, auto ve na prvi pogled deluje premijum.

Meka je ne samo komandna tabla, ve i kompletan tapacirung u vratima, pa ak i povrine oko ruice menjaa.

Enterijer po kvalitetu materijala i zavrne obrade ni najmanje ne zaostaje za Meganom.

Glavna atrakcija je vertikalni multimedijalni displej. Sa dijagonalom od 9,3 ina je postao najvei ekran koji se ugrauj u jedan Renault.

Instrumenti su takoe postali digitalni. Pripremljene su ak dve varijante. Vea od 10 ina ima i prikaz mape navigacije. Bie dosupna uskoro, a do tada prvi kupci mogu da uivaju u displeju instrumenata od sedam ina, kakvim su opremljeni test automobili.

Kao i kod ostalih Renaulta, „multi-sens“ sistem je prisutan i ovde. Njegov zadatak je da promeni karakter automobila, tako da smo mogli da biramo izmeu ekonominog, standardnog i sportskog reima.

Svaki od njih menja dizajn displeja. Obrtomer je jedino dostupan u sport modu, tako da, ako elite standardan odziv na gas i uobiajen reim rada menjaa, moete da konfiguriete individualni reim, po vaim afinitetima.

Inae, sportska sedita su neto glomaznija od standardnih, pa zauzimaju vie mesta putnicima na zadnjim seditima.

Tako pozadi komforno mogu da sede osobe prosene visine, sa desetak centimetara prostora izmeu glave i krova. Generalno, iako je krai, novi Clio ima neto vie mesta u kabini od prethodnog.

Umesto klasine rune konice, tu je sada elektronska, pa ima vie mesa za sitnice. Beini punja za mobilni se podrazumeva. Novi je i volan, kao i komande ozvuenja koje su postavljene uz njega. Izmenjen je samo njihov dizajn, iako im je pozicija na istom mestu kao i do sada.

Isti je i raspored dugmia, pa ete se lako snai i bez gledanja. Dosta elemenata je, bar vizuelno, preuzeto sa novog Dustera i Kadjara – komande klima-ureaja, kao i tasteri iznad njega, dok su dugmii na volanu slini. Sve to smatramo velikim plusem, jer je ergonomija novih komandi zaista sjajna, a nita manje nije atraktivan dizajn sa aluminijumskom zavrnom obradom.

Kreemo u prvu vonju. Auto je daleko ozbiljniji nego do sada. Osea se kako je ogibljenje zategnuto, kako se manje naginje, a opet, nije neudobno. Volan je otriji, direktniji. Bolje prenosi informacije sa podloge. Strunjaci Renaulta kau nam da „R.S. lajn“ ima isto ogibljenje kao i standardne verzije.

Upravljaki mehanizam je generalno direktniji kod svih varijanti.

Clio se u vonji ponaa kao da pripada vioj klasi, posebno u krivinama gde oseate da su limiti daleko pomereni. Oigledno je da je potpuno nova „CMF-B“ mehanika platforma konstruisana da bude dosta sportskija, uz zadravanje svih neophodnih elemenata komfora u svakodnevnoj vonji.

Sedmostepeni EDC je tradicionalno sjajan. U standardnom reimu rano menja brzine, brzo reaguje na svaku komandu i elju vozaa.

Komande na volanu donose novost – klik na njih ne menja odmah u manuelni reim, ve samo privremeno dri brzinu koju ste traili, posle ega automatika nastavlja svoje.

Motor od 130 „konja“ omoguava nagla ubrzanja i meuubrzanja. Ne treba oekivati uda od njega, posebno ne pri veim brzinama.

Sa druge strane, dovoljno je snaan da prui dobru zabavu i lepa iznenaenja u pogledu ubrzanja.

Po dolasku na odredite u Evoru, dodatno se upoznajemo sa automobilom. Svaki Clio je opremljen LED farovima. Izloen je i „Paris Initiale“, koji nas podsea na „Baccara“ verzije prve generacije.

Bogato protepana kona sedita i posebno mekan obru upravljaa samo su neki od elemenata luksuza, sa kojima nas je francuski proizvoa u Cliu razmazio jo davne 1991. godine, a pre toga u modelu Renault 5…

Novi dan novinarske prezentacije Clia pete generacije u Evori donosi nove izazove. Za povratak u Lisabon odabrali smo novi motor – 1.0 sa 100 konjskih snaga.

Interesantno je da Renault ima i 1.3 turbo iste snage, ali je za Clio odreen manji, u cilju nie potronje i emisije izduvnih gasova.

U vonji lokalnim putevima zabeleili smo prosek od oko 4,1 l/100 km, to je zaista sjajan rezultat, s obzirom da smo dobar deo rute vozili brzinom od 100 km/h.

Vibracije su minimalne, ne samo u vonji ve i na leru. Ubrzanja su neoekivano snana, tako da vas novi „TCe 100“ sa 160 Nm po tom pitanju apsolutno nee razoarati ukoliko vei deo vonje provodite u gradu ili na magistrali.

Novi Clio emo ve na jesen moi da isprobamo i na domaim putevima. Najavljeno je da cena nee biti znaajno poveana u odnosu na prethodnika.

Oekivana elektrifikacija

Moda najveu novinu predstavlja hibridna verzija, koji e se pojaviti sledee godine.

Atmosferski benzinac zapremine 1.6 litara je posebno prilagoen radu sa elektro-motorom.

ak do 80 posto gradske vonje Clio hibrid e se voziti samo na struju, to e omoguiti i do 40 posto utede u gorivu.

Decenije kontinuiteta

Renault je prisutne novinare obradovao zanimljivom postavkom na kojoj su bili izloeni po jedan primerak svake od prethodnih generacija Clia.

Oekivano, najveu panju je privukao primerak iz 1990. godine. Ima 169.000 kilometara na satu i bukvalno izgleda kao nov.

Sjajan nain da se prisetimo koliko je Clio bio napredan i sofisticiran za vreme kada se pojavio, kao i da osetimo kontinuitet napretka iz generacije u generaciju.

Autonomna vonja

Strunjaci Renaulta dali su nam priliku da isprobamo mogunosti sistema autonomne vonje drugog nivoa. Iako auto u potpunosti samostalno odrava sredinu saobraajne trake, voza i dalje mora da dri ruke na volanu, kao mera predostronosti.

Auto se sam zaustavlja u koloni i automatski kree ukoliko se ne stoji due od tri sekunde. Preko toga, potrebno je da voza samo pipne papuicu gasa pa da auto nastavi sa praenjem kolone.

Novina je to da, ukoliko vozite iza vozila koje je sporije od zadate vrednosti na tempomatu, davanje levog migavca za preticanje zapravo ubrzava auto, tako da moete bezbednije da se prestrojite. Kod veine automobila se prvo prestrojite, radarski tempomat „razmisli“, pa ubrza tek kada se uveri da ste se prestrojili. Ovde toga nema, ve se Clio ponaa najpriblinije mogue nainu razmiljanja vozaa.

“Auto magazin” je nova edicija najstarijeg automobilskog asopisa u Srbiji.

Renault Clio 5

Motor SCe 75 TCe 100 TCe 130 Blue dCi 85 Blue dCi 115
Zapremina (ccm) 999 999 1333 1461 1461
Snaga (kW/KS) 53/72 74/100 96/130 63/85 85/115
Maks. o. mom. (Nm) 95 160 240 220 260
Dimenzije D//V (mm) 4050/1798/1440
Meuos. rast. (mm) 2583
Prtljanik (l) 391 391 391 366 366
Rezervoar (l) 42 42 42 39/12 39/12
Masa (kg) 1148 1178 1248 1277 1277
Maks. brzina (km/h) 187 200 178 197
Ubrzanje 0-100 km/h (s) 11,8 9,0 14,7 9,9
Potronja (l/100 km) 5,6/3,7/4,4 6,7/4,3/5,2 4,3/3,2/3,6 4,3/3,2/3,6
Emisija CO2 (g/km) 100 119 95 95



Izvorni link

Slični artikli

Top