Stranica
Home > Tehnika > Kako je biti devojka u mukom svetu gejminga?

Kako je biti devojka u mukom svetu gejminga?


ene koje igraju video igre su diskriminisane i esto izloene verbalnim uvredama. Ogromna industrija video igrica je svesna problema. Da li uvesti sudije ili izokola vaspitati igrae? enski turniri nisu trajno reenje.


Izvor: Deutsche Welle

Ilustracija / Foto: Depositphotos / Gorodenkoff

U guvi na sajmu video igrica Gamescom, odranom od 20. do 24. avgusta u Kelnu, obino je prilino civilizovano. U onlajn igricama situacija je drugaija. Ne samo da se divljaki puca raznoraznim orujem nego i reima.

Dve treine korisnica i korisnika su ve iskusili vreanje ili maltretiranje u onlajn igricama, jer su – ene, crnci, homoseksualci ili jednostavno u pogreno vreme na pogrenom mestu. To je zakljuak amerike organizacije “Ditch the Label” (eng. Otarasimo se etiketa), za borbu protiv zlostavljanja.

Elektronik Arts (EA), gigant koji proizvodi video igre kae da je “to svakodnevna pojava” i iskreno priznaje da je “to jedan od najveih problema sa kojima se gejming danas suoava.”

“Mesto ti je u kuhinji”

I Lovi (19) je to doivela. Ona je strimerka i skoro svakodnevno pred publikom igra “Fortnajt”. Dok ona igra, publika, na stotine njih, to posmatra i dopisuje se sa njom.

“Zato igra? Ti si devojka, mesto ti je u kuhinji”, esti su komentari, kae ona u intervjuu za DW. “Za neke je to bila ala, drugi su zaista tako mislili. Sve se ee deava, da me gledaoci vreaju.”

Lovi mnogo vremena poklanja strimingu. “Uvredljivo je uti, da ste to sve dobili samo zahvaljujui oblinama. Ja naporno radim na tome. U video igricama ne moete biti dobri bez truda.”

Smatra da su ispadi normalni, smeje im se i vie im ne poklanja posebnu panju. Time se bave njeni et-moderatori. “Ignorisanje obino pomae, jer u protivnom nastavljaju.”

Gejmerke poput “Spawntaneous” snimaju sesije igrica u kojima ih vreaju i na kraju ih objavljuju na drutvenim mreama. To otkriva problem koji postoji godinama i raste s uspehom onlajn gejminga sa vie igraa.

U SAD su igrice vei biznis od Holivuda

U meuvremenu, vie od dve milijarde ljudi igra video-igre. A trite i dalje raste. Re je o ogromnom biznisu iji je promet samo u SAD prole godine iznosio vie od 43,8 milijardi amerikih dolara. Poreenja radi, amerika filmska industrija je u istom periodu zaradila neto manje od 41,1 milijardi amerikih dolara.

U zemljama engleskog govornog podruja pojam “toksinost” postao je sinonim za tetno ili drutveno neprimereno ponaanje u onlajn zajednicama.

“Seksizam je i dalje strukturalni problem u gotovo svim domenima. Video-igrice su dugo bile namenjene pre svega deacima, a gejming je dugo bio prvenstveno muki hobi. To danas vie nije tako, ali ta promena, jo nije prihvaena. Meutim, ne postoje pouzdani empirijski dokazi o tome da li je seksistiko ponaanje vei problem u domenu video-igara, nego u drugim domenima”, kae psiholog Benjamin trobel, koji radi za Institut Grime.

Elektronik arts pokuava da vaspita

Ali kako se gejmerke nose s tim? Ignorisanjem kao Lovi, javnim objavljivanjem poput jutjuberke Spawntaneous, povlaenjem, pretvaranjem da nisu ene, igrajui samo s dobrim prijateljima ili pak prijavljivanjem incidenta proizvoau igrice? Ovi poslednji sada pokuavaju da se aktivno suoe sa problemom.

U julu je EA bila domain samita o “izgradnji zdravih zajednica”. U tom amerikom koncernu, koji je izmeu ostalog stvorio, seriju igrica “Battlefield”, fudbalsku simulaciju “Fifa” i igru “The Sims”, trenutno vie od 1.500 zaposlenih radi na tome da u meu korisnicima stvore dobru atmosferu. Firma pored ostalog eli da sarauje sa igraima i osnovala je “Savet igraa”, iji bi lanovi trebalo da vre uticaj na ostale igrae.

Zvui pomalo kao zlatno pravilo kapitalzma i trine ekonomije – trite e to samo regulisati. Meutim, kada je re o ovom problemu, to se do sada nije pokazalo efikasnim. To je vidljivo i u profesionalnim elektronskim sportovima: Na turnirima ima veoma malo ena.

Foto: GettyImages / Michael Gottschalk

Foto: GettyImages / Michael Gottschalk

Visoke prepreke za ene u e-sportovima

Na primer, na velikim profesionalnim turnirima elektronskih sportova gotovo sve ekipe ine iskljuivo mukarci. ak i kada su fantastine igraice, veini ena i dalje je uskraen pristup, kritikuje Fernando Pereira, predsednik udruenja elektronskih sportova “Grow uP eSports” i organizator “Girl Gamer eSports” festivala, meunarodnog enskog turnira:

“vrsto smo uvereni da su mukarci i ene podjednako sposobni da igraju na istom nivou. vrsto verujemo u meovite turnire elektronskih sportova, ali dok se to ne dogodi, kao privremeno reenje potrebni su nam dogaaji poput festivala ‘Girl Gamer eSports’.”

Benjamin trobel trenutno u enskim turnirima vidi neophodan korak kako bi se enama i djevojicama pruila prilika da se takmie i da se profesionalizuju i istovremeno budu zatiene od seksistikih napada.

Treba li uvesti sudije?

Ali stvaranje prostora iskljuivo za ene ne moe biti jedino reenje. Iako online igrai imaju mogunost da prijave druge igrae, rekacije na te prijave su veoma spore. “Gledano iz psiholoke perspektive, problem je to kazne nisu tako delotvorne ako dou sa zakanjenjem”, kae Benjamin Strobel.

Pereira zahteva stroa pravila i vee kontrole na etovima i igrakim platformama. Neka vrste sudije koji gleda svaku igricu sa vie igraa i odmah kazni neprimereno ponaanje bio bi idealan, kae Benjamin trobel. Meutim, to je relativno nerealno.

Ali – igre bi mnogo ee mogle da koriste nagradu umesto kazne. “Razvojni studio igrice ‘League of Legends’ sproveo je empirijske studije s igraicama i igraima kako bi saznao kakva mera bi tamo mogla da pobolja situaciju”, kae trobel. “Konstatovali su da je ve pomoglo kada se neposredno pre poetka igrice, tokom uitavanja – igraima ukae koje sve prednosti im donosi pozitivan odnos sa saigraama.”



Izvorni link

Slični artikli

Top